مطالب آموزشی

مراحل ساخت مبل تختخواب شو

امروزه به علت کوچک شدن فضای داخلی منازل و کاربرد های گوناگون اتاق های یک خانه مبل تخت خوابشو مورد توجه ی زیادی قرار گرفته است. امرزه مبل به یک عنصر اصلی فضای پذیرایی تبدیل شده است و حضورش تقریبا به حالت اجباری در آمده است .افرادی که فضای کمی دارند به مبل های چند کاره که هم نیاز مبلمان آن ها و هم نیاز استراحت و خوابیدن آن ها را رفع کند روی آورده اند.

دراین مقاله می خواهیم با اجزای مبل تخت خوابشو و مراحل تولید آن آشنا شویم با ما همرا باشید

قسمت های مختلف مبل تختخواب شو

اسکلت

مبلمان تخت خوابشو مثل همه ی گونه های مبلمان دارای یک اسکلت اصلی است. از آن جا که این مبلمان به دو منظور یعنی هم نشستن و هم استراحت به هنگام خواب مورد استفاده قرار می گیرد ، دارای اسکلت فلزی می باشد. این اسکلت توسط دستگاه های خاصی در ابعاد مورد نظر بریده و بهم جوش داده می شود. این اسکلت ها یا به عبارتی دیگر کلاف ها زیر کار بیشتر استفاده می شوند. از آن جا که طول عمر مفید فلزها بیشتر است و مقاومت زیادی نیز دارد بیشتر در مبلمان های تخت خوابشو اعم از هتلی ،بیمارستانی و خانگی … از این جنس کلاف استفاده میشود.

اسکلت مبل تختخواب شو

کلاف ها به دو دسته تقسیم می شوند

کلاف فلزی

کلاف چوبی

اگر بخواهیم این دو کلاف را مقایسه کنیم لازم است ابتدا ویژگی هرد نوع کلاف را بدانیم .

کلاف چوبی

در کلاف چوبی معمولا اتصالات قطعات توسط میخ ، چسب و یا تلفیقی از چوب و چسب و… صورت می گیرد .از آن جا که این کلاف ها به صورت زیر کار مورد استفاده قرار می گیرند جنس نوع چوبی که استفاده می شود برای کلاف اهیمت دارد. باید خریدار بداند چوب به کار رفته چوب راش ، گردو ، سنوبر و.. است که مقاومت بالا یی دارد یا چوب سفید که با آن جعبه ی ازمیوه ساخته می شود. از آن جا که چوب در شرایط آب و هوایی گوناگون از خود واکنش های مختلفی را نشان می دهد باید بدانید که چوب کلاف به کار رفته مناسب با آب و هوای محل سکونت شما می باشد . یا اگر چوب خشک نباشد و به صورت خیس مورد استفاده قرار گرفته باشد بعد ازمدتی که خشک شد ممکن است قالب مبل عوض شود .

مطلب مرتبط  لوستر دایره ای از کجا بخریم؟ | ۷ نکته کلیدی برای انتخاب

کلاف فلزی

در همه جای دنیا فلز ها به یک شکل هستند و در آب و هواهای مختلف دچار تغییر خاصی نمی شوند حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و شرجی بودن .از آنجا که این قطعات فلز را با CO2 صنعتی جوش می دهند دیگر احتیاجی به استفاده به پیچ و میخ و چسب نمی باشد. همچنیین این کلاف های فلزی به علت این که از فلز سبک ساخته شده است بسیار راحت باز و بسته می شود و توسط کوره های رنگ الکتروستاتیک به خوبی رنگ می پذیرد و قسمت های آن یک دست رنگ می گیرد.

بدین ترتیب متوجه می شویم که کلاف فلزی نسبت به نوع چوبی آن کاربرد بیشتری دارد و برای این نوع مبل که از آن استفاده ی زیادی می شود مناسب تر می باشد.

کلاف مبل تختخواب شو

رنگ کاری

بعد از تولید کلاف یا اسکلت و اتصالات قطعات به آن بدنه وارد کوره های رنگ رزی می شود و رنگ میشود . اگر کلاف به کار رفته به جنس فلز باشد توسط کوره های التروستاتیک رنگ کاری میشود .

لولا و یراق های مبل تخت خوابشو

از آنجا که این مبلمان باید به تخت تبدیل شود لولا های مقاومی به اسکلت بدنه جوش داده می شود تا به راحتی باز و بسته شود. لازم به ذکر است مکانیسم باز و بسته شدن این نوع مبلمان می تواند دستی یا برقی باشد .از جمله مهم ترین قسمت های یک مبل تختخواب شوهمین مکانیزم آن می باشد که تفاوت آن با مبل راحتی است . این مکانیزم ها باید دارای گارانتی و تائیدیه از سمت سازمان کیفیت و استاندارد باشد و آن ها  با روش های خاصی به اسکلت متصل می شوند .

مطلب مرتبط  پارچه های مناسب مبل تختخواب شو

مکانیزم

مبلمان تختخوابشو دارای مکانیز تاشو ، چرخشی و کشویی می باشد که می تواند به صورت دستی یا برقی باشد . که در این مقاله می خواهیم هر کدام از آن ها را تفسیر کنیم با ما همراه باشید .

مکانیزم تاشو

این مبلمان به صورت عمودی یا افقی باز و بسته می شوند برای تولید این نوع از مبلمان تختخواب شو از کلاف فلزی ، جک گازی، دستگیره و یراق های جانبی و کمربند تشک و …. درست شده است. این مدل مبلمان با کشیدن دستگیره یا به صورت مکانیکی با زدن دکمه به صورت کتابی باز یا بسته می شود . به هنگام خریدن این نوع مبلمان باید حواستان باشد که اگر دستی است به راحتی باز شود و به هنگام باز شدن صدای قژ قژ ندهد و اگر برقی می باشد به هنگام باز و بسته شدن گیر نکند . برای این مبل ها لولای تاشویی که به کار می رود تا مبل جمع یا باز شود بسیار مهم است و باید از جنس مناسبی استفاده شده باشد .

مکانیزم مبل تختخواب شو چرخشی

این نوع از مبل ها می تواند با هل دادن پشتی آن ها به سمت عقب آن را به تخت تبدیل کرد . در مکانیزم این مبل ها از بازو هایی که قابلیت چرخش دارند و میتوانند خم شود به همراه کلاف فلزی و پایه استفاده شده است . این بازو بسیار مقاوم است و می تواند به راحتی به مقدار مد نظر شما خم شود .

مبلمان تختخواب شوی کشویی

این مبلمان به صورت کشو با کشیدن قسمت زیری مبل باز می شود برای این مبلمان از ریل های مناسب استفاده می شود و دیگر تشک نشیمن تخت باز و بسته نمی شود بلکه آن ثابت است . به هناگم خریدن این نوع از مبلمان تخت شو دقت کنید که ریل های به کار رفته مقاوم باشد و بر اثر باز و بسته کردن زیاد به راحتی ازبین نرود و همچنین سوال کنید که در صورت خراب شدن قابلیت تعویض ریل باشد .

مطلب مرتبط  رنگ بندی مناسب مبلمان در دکوراسیون منزل

رویه کوبی و تشک و پشتی مبل

بعد از این که اسکلت یا کلاف بدنه و یراق های مورد نیاز متصل شدن حال نوبت این می رسد که تشک و رویه ی مناسب برای مبل تختخواب شو تولید شود. بسته به این که آن کارخانه به صورت مدرن اداره می شود یا سنتی رویه کوبی و دوخت روکش متفاوت می باشد. در روش مدرن همه ی این کارها توسط دستگاه ها انجام می شود ولی در روش سنتی افراد این کار را می کنند.

جنس تشک به کار رفته باید از فوم یا اسفنجی با دانسیته ی بالا مثلا ۳۰ یا ۴۰ باشد تا در اثر استفاده ی زیاد حجم آن نخوابد همچنین این تشک ها باید طبی باشد .

جنس رویه باید به گونه ای باشد که فرد رو ی آن عرق نکند و یا پرز های زیاد نداشته باشد نتواند روی ان بشیند یا بخوابد .

بهترین جنس پارچه برای این تایپ مبل چرم طبیعی یا مصنوعی ،جیرو کتانو مخمل می باشد.

رویه کوبی مبل تختخواب شو

امیدواریم مطالب گفته شده برایتان کارآمد بوده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید