مطالب آموزشی

مبلمان دهه ۹۰

امروزه حضور مبل در خانه به عنوان یک امری ضروری تلقی می شود و دربیشتر موارد اگر منزلی بدون مبل باشد انگار ناقص به نظر می رسد . مبل نمادی از راحتی و آسایش است .با توجه به نقش جدایی ناپذیری که حضور مبلمان در خانه های امروزی پیدا کرده است این سوال به ذهن آدمی می رسد که اصلا کی ایده درست کردن مبل به ذهن بشر رسید ؟ از چه زمانی به شکل امروزی خود در آمده است یا اصلا تغییری کرده است ؟و هزاران سوال دیگر در این مقاله می خواهیم تاریخچه ی مبل و مدل هایی از مبل های اصیل و قدیمی دهه ۹۰ رو باهم بررسی کنیم .

سیر تاریخی و تاریخچه ی مبل

اگر بخواهیم به بررسی اولین حضور مبل در زندگی بشر بپردازیم باید به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برگردیم . در آن زمان مردمان از سنگ ،استخوان حیوانات برای خود مبل یا وسیله ای برای نشستن می ساخته اند . با توجه به کاوش های انجام گرفته در این زمینه مجسمه هایی پیدا شده که گویای آن است که بشر آن زمان از سنگ ها برای ساختن وسیله ای برای نشستن و خوایبدن و استراحت استفاده می کرده است.

استفاده از سنگ به جای مبل

کمی از نظر تاریخی جلوتر می رویم و به قرون وسط می رسیم . در آن زمان اتاق نشیمن به شکل امروزی خود وجود نداشته است بلکه در آن زمان از یک اتاق که اطراف آن نیمکت هایی از جنس چوب بود و در مرکز اتاق آتشی روشن بود به عنوان محل نشستن و خوابیدن استفاده می کردند . این اتاق در واقع محل رفت و آمد و استراحت همه چه مهمان چه کارگر و .. بوده است .

مطلب مرتبط  معرفی انواع لامپ ادیسونی

همچنین می توان کلیسا را به عنوان یک عامل موثر در به وجود آمدن مبلمان دانست . چرا که آموزه های دینی مبنی بر اینکه آسایش و راحتی جسم باعث آسایش و راحتی روح می شود عاملی محرک برای درست کردن وسیله ای برای آسایش و راحتی بوده است . مدل های اولیه ی مبل های امروزی برمیگردد به دوره ی رنسانس که در آن زمان متوجه شده بودند با وصل کردن بالشتک هایی نرم میوان مبلمانی راحت و ثابت را ایجاد کرد . این رویکرد برمیگردد به دوره ی الیزابت که درآن زمان مبلمان یکی از وسایل خانه های لوکس آن زمان به حساب می آمده است و در انگلستان به تجارت مبلمان و هر وسیله ی پارچه ای مرتبط با آن مانند پرده و غیره می پرداختند .

وقتی صحبت از تاریخچه ی مبل است نمی توان از لرد چستر فیلد نام نبرد . این هنرمند و نویسنده سبک مبلی طراحی کرد که افراد زیادی همزمان بتوانند درکنار هم بشینند و با توجه به اینکه در آن زمان لباس های اشراف زادگان دارای لایه های زیادی بود و از پارچه های روان درست شده بود چروک نشود و آداب و رسوم اشرافی نشستن خدشه دار نشود . مبل چستر به خاطر طراحی خاصی که داشته تا به امروز هنوز مورد استفاده قرار میگیرد .

 در زمان لویی چهادرهم انقلاب عظیمی در صنعت مبل صورت گرفت و در فرانسه به طراحی مبلمان هایی با طرح ها جدید پرداختند . در ن زمان بود که اتاق نشیمن به مفهوم امروزی غاش برای گردهمایی های نجیب زادگان و محلی برای  سیگار کشیدن ، آواز خوندن و استراحت و دوری آنها از مشغل های روزشان به وجود آمد .با توجه به شکل گیری گرد همایی های نجیب زادگان احتیاج آنها به نشیمنگاهی نرم و راحت بیشتر شد .و حیطهی مبل رشد کرد . وبازرا کسب و کار مبل به علت صرف هزینه ای زیاد نجیب زادگان رونق گرفت .

استفاده از فنر برای ایجاد راحتی بیشتر به مبلمان به سال ۱۸۵۰ برمیگردد. در قرن ۱۸ بیشتر مبلمان به سبک نئو کلاسیک همراه خطوط راست بوده است و اولین بار در این قرن بود که صندلی های گهواره ای ساخته و مورد استفاده قرار گرفت .

مبلمان در دوره ی ویکتوریا و ادوارد مربوط به زمانی ۱۹۲۰میشود که پوشیدن لباس هایی چند لایه در بانوان مد شده بود و برای خوش فرم رسیدن در زیر این لباس ها از گن هم استفاده میکردن که این گن ها نتها نشستن بلکه نفس کشیدن را برای آنها سخت میکرد . این مبلمان به صورت انتها باز با دو پشتی یکی بلند ودیگری کوتاه تر بود که امکان استراحت را برای بانوان فراهم میکرد که احساس ناراحتی یا بیهوشی میکردند . در قرن ۱۹ بیشتر طرح های نئو کلاسیک (خطوط برجسته وصاف )و نئو گوئیک (تزئینات خاص)و به سبک روکو (منحنی های مارپیچ ) ساخته می شده است .

در دهه ی ۹۰ میلادی مبلمان کلاسیک رواج بسیاری داشت که طرح های امروزی بازار ما نیز الهام گرفته از آن دوره است .و به کار گیری چوبو لاک و اشکال حیوانات در آن رواج بسیاری داشته است . یکی از رویداد های مهم این دوره تولید انبوه مبل بوده است چرا که تا قبل از این دوره مبل تنها در انحصار گروه خاصی از اشراف و نجیب زادگان بوده است . البته باید این را متذکر شد که تولید انبوه مبل از کیفیت اولیه ی آن کاست . مبل سازان آمریکایی سعی کردند به طراحی های دوره ی وسطایی و مصری و.. در این دوره  برگردند.

امروزه با توجه به اینکه همه چی به سرعت اتفاق می افتد و همهی اشیا و وسایل به سمت راحتی و کم بودن زمان اختصاصی به آن ها رفته است . مبلمان تخت خواب شو و راحتی جایگاه خاصی را در منازل به خود اختصاص داده است .

اگر بخواهیم از حضور مبل به صورت امروزی در خانه ی ما ایرانیان صحبت کنیم باید به اواخر زمان قاجار و پهلوی برگردیم . در آن زمان بود که کم کم مبلمان از حالت انحصاریش در آمد و از خانه های اشراف به خانه های افراد مرفه و خیلی بعدتر به قشر عادی رسید .

امیدوارم این مقاله تونسته باشه شما را کمی با تاریخچه ی مبلمان آشنا کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید