مطالب آموزشی

علت سیاه شدن لوستر طلایی و راه های برطرف کردن آن

علت سیاه شدن لوستر طلایی و راه های برطرف کردن آن

سیاه شدن لوستر طلایی یکی از دغدغه هایی است که افراد قبل از خرید لوسترهای فلزی به آن فکر می کنند. تمیز کردن لوسترهای طلایی، اصول مربوط به خود را دارد و اولین راهکار برای تمیز کردن این لوسترها، استفاده از مواد جلا دهنده مناسب است. برای این که بتوانید لوسترهای طلایی خود را به بهترین شکل تمیز کنید، تا انتهای این مقاله از چشمه نور همراه ما باشید.

سیاه شدن لوستر طلایی

تمیز کردن لوستر طلایی بدون باز کردن لوستر

دلیل اصلی سیاه شدن لوسترهای طلایی

یکی از رایج ترین دلایل سیاه شدن لوسترهای طلایی و به طور کلی لوسترهای فلزی، نوع آبکاری لوستر است. زمانی که لایه ای از روی یا برنج روی لوستر قرار بگیرد، در اصطلاح لوستر آبکاری شده است. اگر عملیات آبکاری به طور صحیح و با دقت انجام شود، بدنه لوستر ماندگارتر می شود. در صورتی که آبکاری بی کیفیت باشد و به درستی انجام نشود، در نهایت موجب سیاه شدن رنگ لوستر می شود.  آبکاری با کیفیت نقش مهمی محافظت از بدنه لوستر دارد حتی اگر مواد به کار رفته در بدنه لوستر با کیفیت نباشد.

مقاله پیشنهادی: دلیل سیاه شدن لوستر چیست؟

تشخیص علت سیاه شدن لوستر

ساه شدن لوستر
سیاه شدن لوستر طلایی
  1.  ارزیابی عوامل محیطی: برای شناسایی علت اصلی سیاه شدن، ارزیابی شرایط محیطی که لوستر در آن قرار دارد بسیار حیاتی است. بررسی دقیق سطوح رطوبت، وجود آلاینده‌ها و نزدیکی به منابع بالقوه مواد شیمیایی می‌تواند بینش ارزشمندی ارائه دهد. نظارت بر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و تعیین تأثیر نور خورشید می تواند به تشخیص میزان آسیب ناشی از این عوامل کمک کند.
  2. بررسی ناخالصی ها و ترکیب: درک ترکیبات لوستر طلایی در تشخیص علت سیاه شدن آن ضروری است. ناخالصی های موجود در طلا، مانند مس یا نقره، می توانند با محیط واکنش نشان دهند و فرآیند اکسیداسیون را تسریع کنند. علاوه بر این، وجود ترکیبات گوگردی یا ترکیبات آلی فرار (VOCs) در هوای اطراف می‌تواند به کدر شدن کمک کند. تجزیه و تحلیل ترکیب لوستر از طریق آزمایش های آزمایشگاهی می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای ترمیم موثر ارائه دهد.
مطلب مرتبط  لیست قیمت لوستر اتاق خواب 1402

روش های تمیز کردن لوسترهای طلایی و از بین بردن سیاهی آن

همان طور که اشاره شد، آبکاری نامناسب علت اصلی سیاه شدن لوستر طلایی است. دو روش برای تمیز کردن لوسترهای طلایی وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

  • تمیز کردن لوستر بدون باز کردن قطعات: در این روش برای تمیز کردن لوستر به یک نردبان نیاز دارید تا به همه قسمت های لوستر دسترسی داشته باشید. برای برطرف کردن سیاهی لوستر به ۴ واحد الکل و ۱ واحد آب نیاز دارید. در این روش می توانید بدون استفاده از مواد مضر مانند آمونیاک، سیاهی لوستر را برطرف کنید. می توانید محلول را روی یک پارچه تمیز و نخی بریزید و قسمت های مختلف لوستر را با آن تمیز کنید.
  • تمیز کردن لوستر با باز کردن قطعات: روش دیگری که بعد از سیاه شدن لوستر طلایی می توانید آن را امتحان کنید، تمیز کردن لوستر بعد از باز کردن قطعات آن است. برای حفظ نظافت خانه، بهتر است ابتدا یک پارچه تمیز روی زمین پهن کنید، تا گرد و غبار لوستر خانه را کثیف نکند. در مرحله بعدی می توانید از مواد شوینده ای که مخصوص تمیز کردن لوستر طلایی است استفاده کنید. در صورت نداشتن مواد مخصوص، می توانید از شوینده های خانگی هم استفاده کنید.

برای این کار باید دو سوم آب و یک سوم الکل در یک ظرف بریزید و سپس با یک پارچه مرطوب گرد و غبار را پاک کنید. این محلول موجب تمیز شدن و براقیت لوستر طلایی شما می شود.

سیاه شدن لوستر طلایی

لوستر طلایی با آویز کریستال | سیاه شدن لوستر طلایی

سوالات متداول در مورد تمیز کردن لوستر

آیا می توان از محلول جوش شیرین و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن لوسترهای طلایی استفاده کرد؟

مطلب مرتبط  ابعاد استاندارد مبل ال

در صورت سیاه شدن لوستر طلایی، می توانید با استفاده از محلول جوش شیرین و مایع ظرفشویی سیاهی آن را برطرف کنید. برای این کار یک قاشق غذا خوری چوش شیرین و کمی مایع ظرفشویی را مخلوط کنید و سپس با یک پارچه تمیز روی لوستر بمالید.

به جز آبکاری نا مرغوب چه عاملی موجب سیاه شدن لوستر می شود؟

یکی دیگر از دلایل سیاه شدن لوستر طلایی، استفاده از آهن زیاد در بدنه لوستر است.

جمع بندی

در صورتی که نمی خواهید عوامل مختلف موجب سیاه شدن لوستر طلایی شما بشوند، در هنگام خرید به جنس بدنه آن توجه کنید.

برای خواندن مقالات بیشتر در مورد دلایل سیاه شدن لوسترها و روش های تمیز کردن آن، مقالات مربوط به این موضوع در وبلاگ چشمه نور و دکورمگ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید