مطالب آموزشی

دلیل سیاه شدن لوستر چیست؟

دلیل سیاه شدن لوستر چیست

سیاه شدن لوستر یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای لوسترها به وجود می آید. انواع لوستر برنزی، استیل و فلزی و حتی کریستالی. نحوه تمیز کردن و نظافت لوستر چگونه است؟ بسیاری از افراد بر این باور هستند که فقط لوسترهای برنزی و لوسترهای استیل سیاه می شوند. ولی این باور اشتباه هست و ممکن است لوسترها در هر جنسی که هستند بعد از مدتی سیاه شوند. در این مقاله از وبلاگ چشمه نور با ما همراه باشید تا با دلایل سیاه شدن انواع لوسترهای برنزی و استیل آشنا شوید.

سیاه شدن لوستر

سیاه شدن لوستر

علت سیاه شدن لوسترهای برنزی

لوسترهای برنزی در دو مدل شاخه ای و کریستالی تولید می شوند. این لوسترها متشکل از یک جنس بدنه اصلی و همچنین لایه آبکاری هستند. مهم ترین علت سیاه شدن لوستر برنزی به خاطر جنس بدنه و آبکاری آن است. با کیفیت ترین جنسی که با آن می تواند بدنه لوسترهای برنزی را ساخت، جنس برنج است. بعضی از فروشندگان لوستر برای این که محصول خود را گران تر بفروشند لوسترهای برنجی را به جای لوسترهای برنزی معرفی می کنند.

هیچ کدام از تولید کنندگان لوستر برای ساخت لوستر از برنز استفاده نمی کنند؛ چون این آلیاژ قیمت بالایی دارد. در بسیاری از موارد برنج بهترین گزینه برای ساخت لوستر است. سوالی که ذهن بسیاری از افراد درگیر می کند این است که جنس بدنه یا زیر کار لوستر چه نقشی در سیاه شدن لوستر دارد. فلز برنج از فلزاتی است که در برابر اکسید شدن مقاوم است و زنگ نمی زند. در صورتی که به آلیاژ برنز مقداری آهن اضافه شود، شروع به اکسید می کند و موجب سیاه شدن لوستر برنزی می شود.

سیاه شدن لوستر-پایین آوردن لوستر برای تمیز کردن

پایین آوردن لوستر برای تمیز کردن | سیاه شدن لوستر

نکات مهم در مورد آبکاری لوسترهای برنزی

در صورتی که سیاه شدن لوستر برای شما ناراحت کننده است، در هنگام خرید در مورد جنس زیر کار آن مطمئن شوید. بهتر است لوستری انتخاب کنید که یا برنجی خالص باشد یا برای ساخت آن از فلزاتی مانند آلومینیوم یا زاماک استفاده شده باشد. آبکاری لوسترها نقش مهمی در عدم سیاه شدن آنها دارد. آبکاری لایه نازکی است که بعد از ساخت لوستر به عنوان پوشش روی قطعات لوستر قرار می گیرد. آبکاری موجب زیباتر شدن لوستر و همچنین مانع از پوسیدگی آن می شود.

مطلب مرتبط  لوستر کهکشانی از کجا بخریم؟

علاوه بر این که جنس بدنه لوستر مهم است، نوع آبکاری آن هم اهمیت زیادی دارد. اگر جنس بدنه لوستر با کیفیت باشد ولی آبکاری آن به درستی انجام نشده باشد، این امر موجب سیاه شدن لوستر می شود. اگر جنس بدنه لوستر خیلی با کیفیت نباشد ولی آبکاری آن با کیفیت و مناسب باشد، لوستر دوام بالاتری دارد و دیرتر سیاه می شود.

سیاه شدن لوسترهای سقفی استیل

لوسترهای سقفی یک سینی دارند که متصل به سقف است. این سینی ها از جنس آهن هستند و آبکاری استیل دارند. دلیل سیاه شدن لوستر سقفی به خاطر آهنی بودن مغزی آن است. در بعضی از لوسترهای سقفی مانند لوسترهای ریسه ای، به جز سینی از سیم های فلزی هم استفاده می شود.  این سیم ها معمولاً از جنس آهن و استیل هستند و چون آهن دلیل اصلی سیاه شدن لوستر است، سیم های لوستر تغییر رنگ می دهند.

روش های تمیز کردن لوسترهای کریستالی

لوسترهای کریستالی به دلیل قابلیت انعکاس زیبای پرتوهای نور در کریستال های شیشه ای خود و پخش بیشتر نور اتاق، علاوه بر در دسترس بودن در طرح ها و اشکال متعدد و مناسب، ظاهری مجلل و درخشان را در هر کجای خانه به شما می بخشد. اما با گذشت زمان که گرد و غبار روی آن جمع می شود، شکوه خود را از دست می دهند و زنان خانه دار در نظافت آن با مشکل مواجه می شوند. به دلیل موقعیت بالای آن به دلیل اینکه معمولاً به سقف متصل می شود.

بنابراین در این بخش از مقاله راه هایی برای تمیز کردن موثر لوسترهای کریستالی و در عین حال محافظت از آنها در برابر شکستن و خراش معرفی می شود.

با استفاده از پولیش شیشه مایع

با انجام مراحل زیر می توانید از مایع پولیش شیشه برای پاک کردن گرد و غبار از روی کریستال ها بدون برداشتن آنها از لوستر استفاده کنید:

  1. مقداری مایع پولیش را روی یک پارچه نخی اسپری کنید تا مرطوب شود.
  2. یک کریستال را با پارچه مرطوب پاک کنید، سپس بلافاصله با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید تا یک کریستال درخشان داشته باشید.
  3. مراحل قبلی را برای تمام کریستال ها تکرار کنید تا لوستر را تمام کنید

نکات در تمیز کردن لوستر کریستالی:

  • می‌توانید پارچه‌های نخی خیس و خشک را با دستکش‌های نخی جایگزین کنید تا بتوانید با دقت بیشتری تمیز کنید.
  • می توانید قاب لوستر را با یک پارچه خشک از گرد و غبار پاک کنید و با توجه به نوع فلز قاب از پاک کننده مخصوص برای از بین بردن لکه های سرسخت استفاده کنید.
  • لامپ ها را با استفاده از یک پارچه خشک از گرد و غبار تمیز کنید و در صورت وجود از هر نوع شوینده ای برای پاک کردن لکه های چربی استفاده کنید.
نظافت لوستر کریستالی

نظافت لوستر کریستالی

استفاده از صابون ظرفشویی

می‌توانید کریستال‌های لوستر را پس از خارج کردن از قاب آن‌ها به روش زیر تمیز کنید:

  • سینک یا سطل را با آب گرم پر کنید و کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید.
  • پارچه ای را در کف یک سطل یا وان در آب قرار دهید تا از خراشیدگی کریستال ها در هنگام ساییدگی به ظرفی که در آن هستند محافظت کنید.
  • کریستال ها را در محلول صابون قرار دهید و کریستال ها را با نوک انگشتان خود بمالید.
  • کریستال ها را از صابون بشویید و سپس روی یک پارچه نرم و خشک قرار دهید.
  • کریستال ها را کاملا با آب خشک کنید تا از ایجاد لکه های آب خشک روی آنها جلوگیری شود.
مطلب مرتبط  ۵ دلیل قانع کننده برای خرید چراغ رومیزی باتری دار

نکات:

  • از قرار دادن مقدار زیادی کریستال در لگن خودداری کنید، زیرا ممکن است به یکدیگر ساییده شوند و منجر به خراش و شکستگی شوند.
  • از اسفنج برای تمیز کردن کریستال ها استفاده نکنید، زیرا باعث خراشیدگی آنها می شود.
تمیز کردن لوستر آویز کریستالی

تمیز کردن لوستر آویز کریستالی

استفاده از الکل و آب طبی برای رفع سیاه شدن لوستر

می توانید این محلول را درست کنید و از آن برای تمیز کردن لوسترهای کریستالی با انجام مراحل زیر استفاده کنید:

  • محلول پاک کننده خود را با ۴ برابر کردن مقدار آب برابر با مقدار الکل درست کنید، مثلاً ۲ فنجان آب مقطر را با ۱/۲ فنجان الکل و غیره مخلوط کنید.
  • محلول را در سمپاش قرار دهید، سپس مقداری از آن را روی یک دستکش نخی یا پارچه بدون پرز اسپری کنید و کریستال ها را تمیز کنید، سپس بلافاصله آن را با یک پارچه خشک و نرم پاک کنید.

تمیز کردن لوستر با استفاده از سرکه

با انجام مراحل زیر می توانید محلول سرکه و آب درست کنید:

  • ۱ فنجان سرکه را به ۳ فنجان آب گرم اضافه کنید.
  • پارچه ای را با محلول مرطوب کنید، سپس کریستال ها و قاب لوستر را با آن پاک کنید.
  • لوستر را با یک پارچه نخی نرم و خشک خشک کنید.

تمیز کردن لوستر با اسپری

نکاتی برای تمیز کردن و صیقل دادن لوسترهای کریستالی

توصیه می شود در هنگام نظافت لوسترها برای محافظت و نظافت موثر موارد زیر را رعایت کنید:

  • قبل از تمیز کردن لوستر برق آن را قطع کنید و منتظر بمانید تا لامپ های آن خنک شوند.توصیه می شود دوشاخه اصلی برق خانه را خاموش کنید تا از رسیدن جریان الکتریکی به آن جلوگیری شود.
  • هنگامی که لوستر را تمیز می کنید، یک فرش یا پارچه ضخیم زیر آن قرار دهید یا کریستال ها را از قاب شل کنید تا در صورت افتادن روی زمین، از خرد شدن آنها جلوگیری کنید.
  • هنگام تمیز کردن کریستال ها از چرخاندن کل لوستر خودداری کنید، زیرا ممکن است پایه را از جا کنده یا آسیب برساند، اما نردبان را حرکت دهید و جهت آن را تغییر دهید تا تمام کریستال ها تمیز شوند.
  • از پاشیدن هر گونه محلول تمیزکننده به طور مستقیم روی لوستر خودداری کنید زیرا روی فلز قاب و لامپ ها تأثیر منفی می گذارد، اما محلول باید روی پارچه ای که برای تمیز کردن استفاده می شود اسپری شود.
  • قبل از جدا کردن لوستر از آن عکس بگیرید تا در صورت وجود تکه های زیاد، سرهم کردن آن آسان تر شود.
  • با استفاده از گردگیر ساخته شده از پر یا پارچه نرم، گرد و غبار را به صورت دوره ای از روی لوستر پاک کنید تا گرد و غبار روی آن انباشته نشود.
  • برای تمیز کردن لوسترهایی که خیلی بلند هستند یا طراحی پیچیده ای دارند از افراد حرفه ای استفاده کنید.
مطلب مرتبط  همه چیز درباره لوستر روستیک دارکار

پیشنهاد میکنیم: آشنایی با بهترین برند لوستر در ایران

جمع بندی

فلز برنج از آلیازهایی است که نسبت به اکسید شدن مقاومت بالایی دارد و زنگ نمی زند. در صورتی که به این آلیاژ آهن اضافه شود، خیلی سریع اکسید می شود و رنگ آن سیاه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل سیاه شدن لوستر برنزی، مقالات مربوط به این موضوع در وبلاگ چشمه نور یا دکورمگ را مطالعه کنید.

سوالات متداول در مورد سیاه شدن لوستر

به چه روشی می توان لوسترها را تمیز کرد؟

بعد از پاک کردن گرد وغبار از لوستر، می توانید از اسپری تمیز کننده و براق کننده لوستر استفاده کنید.

آیا استفاده از آهن در بدنه لوستر موجب سیاهی آن می شود؟

هر اندازه میزان آهن استفاده شده در بدنه لوستر بیشتر باشد، احتمال سیاه شدن لوستر بیشتر می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید