مطالب آموزشی

بررسی سازه مبل تختخواب شو

باتوجه به شرایط حاکم برجهان و پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی و ماشینی و اینترنتی شدن کارها افراد زیادی مجبور به دور کاری هستند و ساعت های زیادی را به صورت نشسته در یک مکان می گذرانند. به همین منظور برای استراحت و گذراندن وقت خود تمایل به مبلمان راحتی دارند . یکی از انواع مبلمان راحتی ،مبل تختخواب شو می باشد. امروزه اکثر افراد در خانه های کوچک زندگی می کنند و مشکل کمبود جا دارند. از این رو افراد زیادی به استفاده از مبل تختخواب شو روی آورده اند که علاوه بر برطرف کردن نیاز مبلمان آن ها ،کم جا بودن ،تخت خواب و کم هزینه نیز می باشد. برای انتخاب و خرید هرچیزی اول باید از آن محصول شناخت کافی داشت . در این مقاله می خواهیم روش ساخت مبلمان تختخواب شو را بررسی کنیم.

بررسی اسکلت اصلی و سازه مبلمان تختخواب شو

مبلمان تختخواب شو از قسمت های زیادی درست شده است که هرکدام به روش خاص خود تولید می شود. در زیر به بررسی آنها می پردازیم .

اسکلت

مبل تختخواب شو مثل همه ی انواع مبلمان دارای یک اسکلت اصلی است. از آن جا که این مبلمان به دو منظور یعنی هم نشستن و هم استراحت به هنگام خواب مورد استفاده قرار می گیرد ٬دارای اسکلت فلزی می باشد. این اسکلت توسط دستگاه های خاصی در ابعاد مورد نظر بریده و بهم جوش داده می شود .این اسکلت ها یا به عبارتی دیگر کلاف ها ٬ زیر کار بیشتر استفاده می شوند . از آن جا که طول عمر مفید فلزها بیشتر است و مقاومت زیادی نیز دارد بیشتر در مبلمان های تختخواب شو اعم از هتلی ،بیمارستانی و خانگی … از این جنس کلاف استفاده میشود .

مطلب مرتبط  لوستر مدرن و جدید از کجا بخرم؟

کلاف ها به دو دسته تقسیم می شوند

کلاف فلزی

کلاف چوبی

اگر بخواهیم این دو کلاف را مقایسه کنیم لازم است ابتدا ویژگی هرد نوع کلاف را بدانیم .

کلاف چوبی

در کلاف چوبی معمولا اتصالات قطعات توسط میخ ، چسب و یا تلفیقی از چوب و چسب و… صورت می گیرد . تا این جای کار هیچ اتفاق خاصی نیوفتاده است ولی از آن جا که این کلاف ها به صورت زیر کار مورد استفاده قرار می گیرند جنس نوع چوبی که برای کلاف استفاده می شود اهمیت دارد . باید خریدار بداند چوب به کار رفته چوب راش ، گردو ، سنوبر و.. است که مقاومت بالا یی دارد یا چوب سفید که با آن جعبه ی میوه ساخته می شود. از آن جا که چوب در شرایط آب و هوایی گوناگون از خود واکنش های مختلفی را نشان می دهد باید بدانید که چوب کلاف به کار رفته مناسب با آب و هوای محل سکونت شما می باشد.

کلاف فلزی

در همه جای دنیا فلز ها به یک شکل هستند و در آب و هوا های مختلف دچار تغییر خاصی نمی شوند حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و شرجی بودن .از آنجا که این قطعات فلز را با co2 صنعتی جوش می دهند دیگر احتیاجی به استفاده به پیچ و میخ و چسب نمی باشد . همچنین این کلاف های فلزی به علت این که از فلز سبک ساخته شده است بسیار راحت باز و بسته می شود و توسط کوره های رنگ الکتروستاتیک به خوبی رنگ می پذیرد و قسمت های آن به یک دست رنگ می گیرد .

مطلب مرتبط  استفاده از لوستر در اتاق خواب

بدین ترتیب متوجه می شویم که کلاف فلزی نسبت به نوع چوبی آن کاربرد بیشتری دارد و برای این گونه مبل که از آن استفاده ی زیادی می شود مناسب تر می باشد.

رنگ کاری

بعد از تولید کلاف یا اسکلت و اتصالات قطعات به آن بدنه وارد کوره های رنگ رزی می شود و رنگ میشود .اگر کلاف به کار رفته به جنس فلز باشد توسط کوره های التروستاتیک رنگ کاری میشود .

لولا و یراق های مبل تختخواب شو

از آنجا که این مبلمان باید به تخت تبدیل شود لولا های مقاومی به اسکلت بدنه جوش داده می شود تا به راحتی باز و بسته شود . لازم به ذکر است مکانیسم باز و بسته شدن این گونه مبلمان می تواند دستی یا برقی باشد. از جمله مهم ترین قسمت های یک مبل تختخواب شو همین مکانیزم آن می باشد که تفاوت آن با مبل راحتی است. این مکانیزم ها باید دارای گارانتی و تایدیه از سمت سازمان کیفیت و استاندارد باشد و آن ها با روش های خاصی به اسکلت متصل می شوند .

رویه کوبی تشک و پشتی مبل

رویه کوبی مبل

بعد از این که اسکلت یا کلاف بدنه و یراق های مورد نیاز متصل شدند ٬حال نوبت به این می رسد که تشک و رویه ی مناسب برای مبل تولید شود . بسته به این که کارخانه به صورت مدرن اداره می شود یا سنتی رویه کوبی و دوخت روکش متفاوت می باشد. در روش مدرن همه ی این کارها توسط دستگاه ها انجام می شود ولی در روش سنتی افراد این کار را می کنند.

مطلب مرتبط  صحیح ترین چیدمان مبل در منزل

جنس تشک به کار رفته باید از فوم یا اسفنجی با دانسیته ی بالا مثلا ۳۰ یا ۴۰ باشد تا در اثر استفاده ی زیاد حجم آن نخوابد همچنین این تشک ها باید طبی باشد .

جنس رویه باید به گونه ای باشد که فرد روی آن عرق نکند و یا پرز های زیاد نداشته باشد و نتواند روی آن بشیند یا بخوابد.

بهترین جنس پارچه برای این گونه مبل ٬ چرم طبیعی یا مصنوعی ،جیر و کتان و مخمل می باشد .

امیدواریم مطالب گفته شده برایتان کارآمد بوده باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید