مطالب آموزشی

آشنایی با اهمیت نورپردازی در فضای اداری

آشنایی با اهمیت نورپردازی در فضای اداری

نورپردازی در فضای اداری تا جه اندازه مهم است؟‌ در طراحی و اجرای امکانات یک محیط کار، توجه به یک سری عوامل ضروری است. این عوامل دفتر کار را به مکانی راحت و سالم تبدیل می کنند. یکی از آنها نورپردازی است. زمانی که مسئله شیوه صحیح نورپردازی مورد اهمیت قرار نگیرید، پیامدهایی مانند خستگی بصری و ناراحتی های دیگری را به دنبال خواهد داشت. این عوارض می تواند در عملکرد کارمندان اختلال ایجاد کند.

با توجه به اهمیت فراوان نورپردازی در فضای اداری امروز در مجله چشمه نور قصد داریم تا در این زمینه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نورپردازی در فضای اداری

نورپردازی در فضای اداری

مزایای نورپردازی در فضای اداری چیست؟

نورپردازی در فضای اداری اگر به شکل صحیح انجام گرفته شود، برای سلامتی کارمندان و مدیران مفید خواهد بود. نور به طور مستقیم بر عملکرد یک کار تأثیر می گذارد؛ بنابراین، همه کارفرمایان باید به نورپردازی ادارات اهمیت زیادی بدهند، زیرا مکان تاریک و کم نور باعث ناراحتی بیشتر کارمندان و در نتیجه عملکرد پایین تر آنها می شود. بسیار مهم است که از حداکثر نور طبیعی در یک فضای کاری استفاده کنید و نور مصنوعی خوبی از طریق لامپ های کف، لامپ های هالوژن و… در فضای اداره ایجاد کنید.

نکته: در زمان نورپردازی در فضای اداره حتما میان نور مصنوعی و طبیعی تعادل رعایت کنید؛ زیرا نورپردازی افراطی میتواند نتیجه عکس بر کیفیت کاری کارمندان داشته باشد.

نکات مهم نورپردازی فضای اداری

اهمیت نورپردازی در فضای اداری صرفا به یک مفهوم زیبایی شناسی خلاصه نمی شود. بلکه نصب صحیح آن می تواند  از مشکلات مرتبط با سلامتی جلوگیری کند و حتی می تواند تأثیر مثبتی بر انگیزه و روحیه کارکنان داشته باشد. نور ساطع شده از لامپ دارای عملکردهای مختلفی است که نمی توانیم آنها را کم اهمیت جلوه دهیم، بنابراین هنگام نصب سیستم روشنایی در دفتر باید نکاتی را در نظر گرفت.

مطلب مرتبط  مبل چه رنگی بخریم؟

ظاهر ارگونومی

در نورپردازی فضای اداری باید به نوع طراحی موجود در محیط کار توجه کنید. در واقع باید میزان نور ساطع شده از لامپ با سبک و طراحی فضای کار هماهنگ باشد. معمولا اتاق هایی با پنجره های نور گیر و بزرگ به نورپردازی مصنوعی ملایم تری نیاز دارند.

تعریف نیازها در کار

نور را می توان بر حسب لوکس اندازه گیری کرد. به طور کلی، حداقلی نور مورد نیاز برای محل کار ۵۰۰ لوکس است. نورپردازی در فضای اداری از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لوکس در هر اتاق، به کارمندان این امکان را میدهد که بدون استرس بصری یا تلاش اضافی، وظایف خود را انجام دهند.

میزان پیچیدگی فعالیت

هرچه یک فعالیت کاری پیچیده تر باشد، به نور بیشتری نیاز دارد. واضح است که نورپردازی صحیح میزان تمرکز کارمندان را در زمان کار ارتقا می بخشد. هرچه میزان پیچیدگی فعالیت کارمندان در فضای اداره بیشتر باشد باید به همان اندازه به نورپردازی اهمیت داد.

نور طبیعی و مصنوعی در فضای اداره

نور طبیعی و مصنوعی در فضای اداره

خواندن این مطلب نیز به شما پیشهاد میشود:

۳۰ ایده جذاب نورپردازی خانه های کوچک

سوالات متداول | نورپردازی در فضای اداری

  1. بهترین لامپ برای نورپردازی فضای اداره کدام است؟

یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها برای نورپردازی در فضای اداری چراغ‌های ال‌ای‌دی هستند. این لامپ ها در بهینه‌سازی مصرف انرژی عملکرد درخشانی دارند.

  1. از لوسترهای مناسب برای فضای اداره نام ببرید؟

لوستر مدرن، لوستر اداری فانتزی، لوستر اداری کلاسیک و لوستر اداری سقفی از مدل های محبوب جهت نورپردازی در فضای اداره به شمار می آیند.

  1. نورپردازی در فضای اداری چه اهمیتی دارد؟
مطلب مرتبط  لامپ هالوژن چیست؟ + معرفی انواع هالوژن

نورپردازی مناسب در فضای اداره به افزایش بهره وری کارمندان کمک کرده و سبب افزایش شادی و تمرکز آنها در زمان کار می شود.

بیشتر بخوانید:

گزارش نمایشگاه لوستر ۱۴۰۱ با حضور چشمه نور +ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید