مطالب آموزشی

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی

برای طراحی و چیدمان یک فضا لازم است علاوه برسلیقه که رکن اصلی چیدمان می باشد به یکسری اصول نیز توجه کرد . در واقع دکوراسیون داخلی بین فضای شما و وسایل هاتان در یک تعادل و ارتباط برقرا می کند که از فضای خود با توجه به چیدمان اصولی اون بهترین استفاده را ببرید و حس خوشایندی از آن فضا داشته باشید .

داشتن یک نقشه ی ذهنمی قبلی شما را برای چیدمان وسایل کمک می کند . برای داشتن یک چیدمان اصولی باید یک شناخت اجمالی از نقش رنگ ها ، سبک دکوراسیون ، نور و از همه مهم تر کاربرد فضا ی خود داشته باشیم .

رنگ :

مهم ترین رکن طراحی داخلی کاربرد رنگ ها و تاثیر آن برروی روح و روان افراد ساکن در آن فضا هستند . برای که بتوان رنگ مناسب را انتخاب کرد لازم است اول سبک مورد نظر خودرا مشخص کنیم و بعد به سراغ سلیقه خودمان برویم .

نور:

فاکتور نور بسیار در طراحی حائز اهمیت می باشد . چرا که این نوراستکه برای شما زیبایی بصری را ایجاد می کند . اگر نور فضای شما کافی نباشد همه ی زحمت ها و هزینه هایی که برای طراحی و چیدمان آن فضا کرده اید اصلا به چشم نمی آید . توصیبه می شود که بسته به سبک دکوراسیون مورد نظر خود برای داشتن یک نور طبیعی و کافی از پرده های نازک استفاده کنید و اگر باز هم نور فضای شما کافی نبود به سراغ انتخاب اصولی و متناسب لوستر و آباژور مناسب سبک دکوراسیون خود بروید . برای اینکه اطلاعات لازم درمورد لوستر و آباژور مناسب سبک دکوراسیون و چگونگی چیدمان آن داشته باشید می توانید به سراغ مقاله هایی با این موضوع که قبلا در این وب سایت با شما به انتشار گذاشته ایم بروید .

مطلب مرتبط  انتخاب آباژور برای فضاهای کوچک | 15 مدل

سبک :

سبک های طراحی و دکوراتیو زیادی وجود دارد که شما باید ابتدا سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد اقدام به چیدمان فضای خود بکنید .

کاربرد فضا :

براساس نوع کاربرد فضا طراحی و چیدمان اون فضا و نکاتی که باید برای چیدمان آن فضا به کاربرده شود متفاوت است .برای مثال نمی توان یک طرح پذیرایی را برای چیدمان اتاق کار ویا آشپزخانه به کار برود .

اصول چیدمان منزل :

هر خانه از قسمت های مختلف ورودی ، نشیمن ، پذیرایی ، آشپزخانه و اتاق ها تشکیل شده است که برای طراحی هر یک از این قسمت ها باید یک سری اصول خاصی را رعایت کرد .

ورودی رو گرم کن :

ورودی اولین قسمت از هر خانه است که افراد و مهمان ها با آن برخورد می کنند. استفاده از رنگ های گرم برای ورودی حس صمیمیت و دلگرمی را به مهمان القا می کند .

چیدمان هال و پذیرایی:

برای چیدمان این فضا باید به نکات بسیاری توجه کرد که در زیر به بررسی آن می پردازیم .

اصول چیدمان مبلمان :

مهم ترین نکته تناسب مبلمان با مساحت و گنجایش محیط شما می باشد . اگر پذیرایی کوچیکی دارید بهتر است به سراغ مبلمان نیم ست و یا ال بروید . براساس سبک مورد نظرتان مبلمانتن را انتخاب کنید و به هنگام چیدن آن را به دیوار نچسبانید بلکه با دیوار فاصله بدهید مبل را چرا که این کار که مبلمان را به دیوار بچسبانید باعث از حرکت افتادن فضای شما می شود .

مبلمان هایی با پشتی بلند را برای چیدمان وسط اتاق استفاده نکنید . این مبلمان ها بهتر است که پشت به دیوار باشند چون تاج بلند یا پشتی بلند فضای دید خانه را کم می کند و افراد نمی توانند راحت باهم در ارتباط باشند .

مطلب مرتبط  راهنمای خرید لوستر کریستالی کلاسیک 1402

مبل های تکی را در فاصله ی مناسب با مبل سه نفره یا بزرگ خود قرار دهید نه انقدر بچسبانید که رفت و آمد برای افراد سخت شود نه انقدر دور که تعاملی بین آن ها نباشد . از چیدمان اتوبوسی مبلمان دورتا دور فضای خود ، خود دارای کنید چرا که این چیدمان از زیبای مبل و فضای شما کم می کند . همچنین اگر می خواهید مبلمانتان کثیف نشود بهتر است به جای روکش های پلاستیکی ضخیم از پارچه های نرم و لطیف استفادهع کنید تا در زمان لزوم آن ها را بردارید و از زیبایی مبلمان شما هم کم نشود .

اصول چیدمان فرش :

برای چیدمان فرش باید حداقل ،این فرش درخانه های بزرگ در فاصله ۴۰ تا۵۰ سانتی دیوار باشد و در خانه های کوچیک این فاصله ۳۰ تا۲۵ سانتی متر است . اگرفضای بزرگی دارید می توانید قسمتی را برای رفت و آمد در نظر بگیرید وخالی بگذارید و فرش را در زیر مبلمان قرار دهید و اگر فضای کوچکی دارید می توانید از فرش های کوچک استفاده کنید و پایه های جلویی مبل را روی فرش بگذارید و یا حتی فرش را تا لبه پایه ها پهن کنید تا ارتباط بین فرش و مبل ازبین نرود .

اصول چیدمان تلویزیون :

از اونجا که تلویزیون نقطه ی کانونی فضا شما محسوب می شود محل قرار گیری آن جایگاه وسایل های دیگر را مشخص می کند . بهتر است برای چیدمان تلویزیون آن را در محل های پر رفت و آمد قرار ندهید و همچنین از یک دیوار طویل فضا برای قرار دهی آن استفاده کنید . جایگاه تلویزیون نباید روبروی پنجره و یا جایی نباشد که نور رو ی آن منعکس شود چرا که دیدن آن را این انعکاس مشکل می کند . همچنین پشت به پنجره هم نباید باشد چرا که صفحه تاریک می شود . اگر خانه ی شما کوچیک است و یا بچه کوچیک دارید می توانید تلویزیون را برروی دیوار قرار دهید و همچنین فاصله و ارتفاع قرار گیری تلویزیون باید طوری باشد که وسط صفحه کاملا روبروی سر شما باشد .

مطلب مرتبط  چراغ خطی یا لاینر چیست؟

همچنین شما می توانید برای تکمیل طراحی و دکور خانه ی خود از وسایل تزئینی مثل تابلو ، گلدان و … با رعایتن تناسب رنگی و طرحی با دیگر وسایل بهره ببرید .

 چیدمان آشپزخانه :

شما می توانید برای چیدمان آشپزخانه از رنگ هایی استفاده کنید که با پذیرای شما در ارتباط باشد همچنین رنگ های سبز و آبی و.. از جمله رنگ هخای مناسب این فضا ها هستند . برای ایجاد جلب نظر ها می توانید از یک هود با طرح و مدل خاص نیز استفاده کنید .

چیدمان اتاق خواب :

چیدمان اتاق خواب کاملا سلیقه ای است ولی بهتر است برای طراحی آن از رنگ های آرامش بخش مثل آبی کم رنگ و بنفش کم رنگ و.. استفاده شود که حس آرامش را القا کند . همچنین بهتر است محل قرار دهی تخت در اتاق طوری باشد که رفت و آمد در آن آسان باشد .

امیوارم مطالب گفته شده مفید بوده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید