مطالب آموزشی

اصلا وسایل دکوری و تزئینی چیست؟

وسایل دکوری یکی از وسایل رایج در دیزاین و تکمیل دکوراسیون منزل می باشد. ممکن است برای بعضی ها سوال پیش بیاید اصلا وسایل دکوراتیو چه وسایلی هستند ؟ باید گفت تزئینات و دکوری را باید از دو نظر بررسی کرد یک نظر از نظر معماری داخلی و نظر دیگر هنر های زیبا و تجسمی.

از نظر معماران داخلی وسایل دکوراتیو وسایلی هستند که علاوه بر افزودن زیبایی قابلیت و کاربرد استفاده در زندگی روزمره را داشته باشند .

ولی از نظر هنرهای تجسمی وسایل دکوراتیو و تزئینی صرفا جنبه بصری و تحریک حس زیبایی شناختی را در بیننده ایجاد می کند.

شناسایی اشیای دکوراتیو

برای شناسایی وسایل دکوری باید چند نکته را بدانیم . اشیا دکوراتیو تلفیق هنر و صنعت می باشند. اشیا داکوراتیو ممکن است کاربردی یا غیرکاربردی باشند و صرفا برای زیبایی استفاده شوند. این اجسام از جنس چوب و سنگ ، سرامیک ، شیشه و منسوجات و.. می باشند. برخی از اجسام دکوراتیو مثل کاغذ دیواری ثابت هستند و قابلیت جابه جایی ندارند ولی برخی دیگرمثل ظروف و آینه و.. قابلیت جابه جایی دارند .

لیستی از وسایل تزئینی خانه

آینه های قدی

جاشمعی و پایه های نگهدارنده شمع بر روی دیوار

ساعت های دیواری

گلدان و آویز گلدان

میزو صندلی ها

گوی های شیشه ای و رنگی که برای ایجاد تعادل در خانه کاربرد دارند

سبدهای نظم دهنده وسایل

آباژور

لوستر و وسایل روشنایی

کونسول 

آینه های دیواری

مجسمه و ……

چند ایده کاربردی برای دکوراتیو خانه

قبل از تهییه ی هر وسیله ی دکوراتیو دو راه وجود دارد :

مطلب مرتبط  15 مدل لوستر مولکولی گرد که هوش از سرتان میبرد

۱) بدون بررسی به فروشگاه برویم و بدون در نظر گرفتن بوجه ،کاربرد و حتی مناسب بودن آن برای فضای خانه شما به خرید هر چیزی که در قفسه ها میبینیم بپردزیم .

۲) قبل از رفتن به خرید به درستی فضای خود را بررسی کنیم و جاهای خالی را شناسایی کنیم و فکر کنیم و بررسی کنیم چه وسیله ی دکوراتیوی مناسب آن فضا می باشد و بوجه مورد نظر برای ایندکار چقدر است .

مصلما راه دوم عاقلانه تر و کاربردی تر است .

ایده سینی تزئینی

شاید با گفتن سینی ذهن بسیاری از افراد به آشپزخانه و سینی و چای و … کشیده شود. ولی باید گفت می توان با یک سینی ساده ، یک دکوراتیو زیبا را ایجاد کرد. می توانید با قرار دادن یک سینی بر روی میز جلو مبلی قراردادن گلدان و جا شمعی بین اشیا ی مختلف یک هماهنگی و تناسب ایجاد کنید. همچنین می توانید با قرار دادن یک سینی زیبا و کوچک بر روی میز آرایش خود نظمی چشم گیر به میز آرایش خود بدهید . نظرتان در مورد قرار دادن یک میز در نزدیکی در ورودی برای قرار دادن سوییچ و کلید خانه … چیست ؟

سینی به عنوان وسایل دکوری

گلدان

با قرار دادن یک گلدادن که دارای گل هایی تازه است می توانید حس زنده بودن و شادابی را به محیط خود تزریق کنید. اگر از گلدان های استوانه ای خود خسته شده اید می توانید از تنگ های ماهی و یا پیچیدن کنف به دور گلدان های استوانه ای خود برای ایجاد تنوع استفاده کنید.

گلدان  به عنوان وسیله دکوری

کوسن های رنگی

اگر چندین سال است که از یک مبلمان استفاده می کنید و مبلمان شما سالم است و یا نمی توانید در حال حاضر آن ها را عوض کنید ولی از آن ها خسته شده اید٬ از معجزه ی کوسن ها به عنوان وسیله دکوری غافل نشوید. شما می توانید تعدادی کوسن در رنگ هایی که با هم در تناسب هستند را تهییه کنید و بر روی مبلمان خود قرار دهید و آن را از حالت یکنواختی خارج کنید و به محیط خود رنگ بپاشید و ایجاد تنوع کنید.

مطلب مرتبط  سوالات متداول در مورد روشنایی آشپزخانه

کوسن های رنگی به عنوان وسایل دکوری

میز های کتابی

اگر دارای تعداد زیادی کتاب هستید و به کتاب های خود علاقه دارید و جایی برای نگهداری آن ها ندارید از آن ها به عنوان پایه ای برای میز استفاده کنید تا هم از کتاب های خوانده شده ی خود استفاده کرده باشید و هم دکوری زیبا ایجاد کرده باشید.

میزهای کتابی

آباژور

می توانید با تهییه ی یک آباژور پایه بلند علاوه بر زیاد کردن نور فضای خود، زیبایی خارق العاده ای نیز به فضای خود بدهید چرا که آباژور ها به علت این که نور را به سمت پایین منتشر میکنند باعث می شوند فضای شما بزرگ تر و زیبا تر به نظر برسد و به عنوان وسایل دکوری از اهمیت خاصی برخوردار است.

شما می توانید با مراجعه به مقاله های آباژور در دکوراسیون پذیرایی به راحتی در این زمینه اطلاعات کافی را کسب کنید.

شمع و جا شمعی

از معجزه شمع ها در سایزهای مختلف غافل نشوید. شما هرگز از خرید شمع هایی با سایزهای مختلف پشیمان نمی شوید چرا که به راحتی می توانید از آن ها برای دکور کردن قسمت های مختلف استفاده کنید. با قرار دادن یک جا شمعی بر روی میز ناهار خوری می توانید به راحتی به زیبایی محیط خود بیفزایید.

امیدواریم ایده های گفته شده مفید بوده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید