مطالب آموزشی

نکات کاربری به هنگام خرید لوستر

لوستر یکی از عناصر مهم در دکوراسیون محل مورد نظر شما می باشد .برای انتخاب لوستر مناسب باید فاکتور های بسیاری را از جمله جنس لوستر ،نوع طراحی ،تناسب میان نوع طرح و رنگ لوستر انتخابی با دکوراسیون فضای مورد نظر و از همه مهم تر اندازه مناسب لوستر مورد نظرتان با محیط است .ممکن است شما برای دیزاین محل مورد نظر خود هزینه ی زیادی کرده باشید ولی اگر محیط شما نور پردازی مناسبی نداشته باشد ،زیبایی آن محیط به چشم نمی آید .انتخاب نوع نور پردازی و منبع نور فاکتور بسیار مهمی در فضا است .

می خواهید در این مقاله یاد بگیریدکه لوستر را به اندازه مناسب انتخاب کنید، چقدر باید آن را آویزان کنیدو کدام سبک برای شما مناسب است.

آیا به دنبال ایده های روشن  و کاربردی در مورد خرید  لوستر هستید؟ این نکات را برای خرید  در نظر بگیرید.

هدف از خرید لوستر

ابتدا باید این سوال را از خود بپرسید که آیا برای تامین نور محیط یا برای زیبایی و جلوه ی بیشتر به محیط به فکر خریدن لوستر هستم و بعد متناسب با هدف خود به دنبال لوستر مورد نظربگردید .اگر عاشق نور هستید باید به دنبال لوسترهای چند شاخه با تعداد لامپ بالا بگردید و اگر به دنبال زیبایی آن هستید لوسترهایی متناسب با سبک محیط خود را انتخاب کنید .

قیمت و بازه ی بوجه ی مورد نظر

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به هنگام خرید لوستر به آن توجه کنیم ،بازه ی مبلغی است که برای این کار در نظر گرفته ایم . این بازه کمک میکند که از سر درگمی در بیایید و راحت تر لوستر مورد نظر خود را انتخاب کنید .

سبک و استایل فضا

باید به این نکته به هنگام خرید توجه شود که برای چه محلی قرار است از این لوستر استفاده بشود و سبک دکور اتیو آن محل چگونه است برای مثال برای خانه ای با سبک و استایل کلاسیک باید به دنبال لوستری در همین سبک باشید .

اندازه ی لوستر

اندازه ی لوستری که تهیییه میکنید باید متناسب با محل باشد یعنی نباید کوچک تر یا بزرگ تر از ابعاد فضای مورد استفاده باشد برای این کار می توان از فرمول جمع کردن طول و عرض محیط به معیار فوت که به ما قطر لوستر را به اینچ می دهد برای مثال اگر طول ۱۲ و عرض ۸ فوت باشد باید این دو را باهم جمع کنیم و به ما قطر لوستر مناسب فضا که ۲۰ اینچ است را می دهد .اگر قرار است نور فقط به محل خاصی متمرکز باشد میتوانید فقط اندازه ی طول عرض آن منطقه را حساب کنید .

مطلب مرتبط  بهترین تولیدی چراغ دیواری در ایران

ارتفاع لوستر

انتخاب لوستری مناسب با ارتفاع سقف محل مورد نظرتان بسیار مهم است . حداقل  ارتفاع لوستر  از کف محیط موردنظر باید ۲۱۰ سانتی متر باشد . ارتفاع خود لوستر نیز بسیار حاِئز اهمیت است . برای مثال نمی توان برای یک محیط باسقف کوتاه از لوسترهای آویزی بلند استفاده کرد  زیرا نتها مناسب محیط نیست بلکه باید مشکلات رفت و آمدی برای افراد قد بلند راغ نیز در نظر بگیرید . ولی اگر محیط شما دارای سقفی بلند است میتوانید از لوسترهای چند شاخه یا چند طبقه استفاده کنید که به محیط جلوه ی خاصی می دهند .برای محاسبه ی ارتفاع مناسب باید بلندی سقف تا کف محیط را ه فوت بدست آورید و بعد آن را در ۳ یا ۲.۵ ضرب کنید تا به شما ارتفاع مناسب لوستر را بدهد.

چگونه ابعاد عمودی لوستر خود را انتخاب کنیم

اکنون که عرض و قطر را دارید ، می خواهید ابعاد عمودی را انتخاب کنید (نه فقط ارتفاع بالای سطح زمین ، بلکه اندازه واقعی بالا به پایین خود واحد)

برای انتخاب ابعاد عمودی لوستر ، یک قاعده کلاسیک این است که از ارتفاع اتاق (درفوت) استفاده کنید و آن را چندین برابر ۲.۵ تا ۳ کنید تا دامنه مناسبی (در اینچ) برای نسبت های عمودی نور بدست آورید.

بنابراین اگر اتاق شما دارای سقف ۸ فوت است ، این بدان معنی است که لوستر شما باید تقریباً ۲۰ تا ۲۴ اینچ از بالا به پایین باشد.  

،۸ فوت x2.5 یا۸ فوت x 3 = 24 برای گرفتن ۲۰ تا ۲۴ اینچ به اینچ تبدیل شوید

برای سقف ۱۰ فوت ۲۵ تا ۳۰ اینچ تناسب متناسب تری خواهد بود. (۱۰ فوت x 2.5 فوت برابر ۲۵ فوت، ۱۰ فوت x 3 = 30 برای گرفتن دامنه ۲۵ تا ۳۰ اینچ به اینچ تبدیل شوید). و اتاق هر چه بلندتر باشد ، می توانید در سمت بالای آن تغییراتی ایجاد کنید .

در مورد بلندی که لوستر را بالاتر از کف آن آویزان کرده اید ، می خواهید حداقل ۶ فوت ۶ اینچ بروید تا به احتمال زیاد کسی نتواند سر آنها را لمس کند. یک استاندارد ۷ فوت بالاتر از کف برای بیشتر فضاها با سقف بالاتر از ۸ فوت کار می کند.

اگر محاسبات ریاضی را انجام دهید ، با یک سقف استاندارد ۸ فوت ، برای پیروی از قانون قبلی ، نمی توانید یک چراغ ۲۰ تا ۲۴ اینچ را در این ارتفاع قرار دهید. به همین دلیل ، و از آنجا که بسیاری از لوسترهای مدرن از همان شکل های لوسترهای سنتی استفاده نمی کنند ، می گویم شما می توانید با خیال راحت قانون ۲.۵ تا ۳ برابر ارتفاع را کنار بگذارید و در صورت تمایل وضعیت خود را بر روی عرض متمرکز کنید.

مطلب مرتبط  استفاده از لوستر در سرویس بهداشتی

برای فضاهایی با سقف بسیار بلند مثلا اگر ارتفاع سقف از ۲.۵ متر بیشتر باشد ، نور را در ۸ فوت بالاتر از کف آویزان کنید (به علاوه یک فوت اضافی اگر اتاق بلندتر از ۱۲ فوت باشدیعنی به ازای هر ۳۰ سانتی متر افزایش ارتفاع ۵سانتی متر به ارتفاع لوستر خود بیافزایید ). همچنین می توانید به چراغ هایی که در ردیف های مختلف قرار دارند نگاه کنید تا ارتفاع را به خوبی پر کنید و در عین حال به اندازه کافی کم فرود باشید تا به فضای صمیمی تر کمک کند.

در ورودی که دارای سقف با ارتفاع معمولی تر است ، به خاطر داشته باشید که یک چراغ روشنایی برای جلوگیری از نوسان درب باید داشته باشد. قرار گرفتن نور در هشتی ورودی می تواند زیبا باشد ، اما ممکن است بخواهید به جای یک لوستر واقعی ، یک آویز ریزه یا یک تخته سنگی انتخاب کنید تا از هرگونه برخورد جلوگیری کنید.

برای آویز کردن لوستر بالای میز ناهار خوری یا هر میز دیگری باید به این نکته توجه کنید که قطر لوستر نباید از عرض میز شما بیشتر باشد ،چون در آن صورت نه میز شما به چشم می آید نه لوستر .انتخاب لوستری باسایز مناسب تناسب زیبایی را بین میز و نور مورد استفاده شما ایجاد می کند .

لوستر برای چه مکانی تهییه شده است :باید به هنگام خرید لوستر توجه کنیم که این لوستر برای چه مکانی خریداری می شود برای مثال نمی توان لوستری که مناسب فضا های بزرگ مانند پذیرایی است را در اتاق خواب یا حتی در یک اتاق مطالعه استفاده کرد .اگر محیط پذیرایی با هالتان از هم جدا نیست باید دقت کنید که بین لوسترهای آن دو محیط تناسب برقرارباشد و اگر هم جفت باشند بسیار بهتر است .

انتخاب لامپ های لوستر و حباب های آن

باید دقت کرد که لوستر انتخابی داری لامپ ها یا حباب هایی با طرح خیلی عجیب نباشد زبرا اگر یکی از آنها بشکند تهییه ی مجدد آن بامشکل برمیخورد و جای خالی آن لامپ یا حباب مثل دندان افتاده به چشم می آید . همچنین باید دقت کرد که حباب های لوستر کدر نباشند زیرا اگر محیط شما جز آن لوستر منبع نور دیگری نداشته باشد این حباب های کدر باعث کم شدن نور محیط میشوند . همچنین بهتر است از لامپ هایی به رنگ مهتابی و زرد هم زمان استفاده شود تا نور بهتری را در محیط ایجاد کنند . انتخاب لوستری با تعداد لامپ های کم تر منطقی تر است .

مطلب مرتبط  بازسازی آشپزخانه با تغییرات ارزان قیمت

نصب و نظافت لوستر

باید توجه کرد که لوستر انتخابی دارای شکل های عجیب و غریبی نباشد تا بتوان آن را بعدا به راحتی تمیز کزرد زیرا نتها باعث ایجاد نمایی نامطلوب میشود بلکه گرد و غبار گرفتن آن باعث کم شدن نور میشود . شاید فکر کنید که راحتی نصب لوستر چندان اهمیتس نداشته باشد چون یک بار نصب میشود ولی باید گفت که هرچی نصب آن راحت تر باشد خطرات احتمالی که به دنبال دارد کم تر است و باید به هنگام نصب لوستر دقت شود که با کابلی محکم به سقف آویز شده باشد . 

تناسب رنگ محیط با لوستر

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یک لوستر در مغازه خرید لوستر بسیار زیبا جلوه میکرده است ولی هنگامی که خریداری کرده اید و لوستر نصب شده است دیگر جلوه ی قبل خود را ندارد .باید گفت که شما لوستر را متناسب رنگ و سبک وسایل دیگر محیطتان انتخاب نکرده اید. بهتر است لوستر انتخابی با رنگ چند وسیله در محیط هم خوانی داشته باشد .برای مثال خانه ای را تصویر سازی کنید با مبلمان استیل و فرش های سنتی انتخاب لوستر برای این فضا بسیار راحت است .باید برای این فضا از لوسترهای کریستالی و سنتی استفاده شود .

اماکانات جانبی لوستر :

امروزه انواع مختلفی از لوستر های در بازار موجود می باشد که دارای امکاناتی نظیر لامپ های رشته ای اضافی و یا ریموت و قابلیت پخش کردن موزیک می باشند که ممکن است نظر شما را به خود جلب کند . داشتن ریموت و لامپ های رشته ای این امکان را به شما می دهد که مقدار نور دریافتی خود را تنظیم کنید .

در آخر : این نکات قسمت کوچکی از مواردی است که باید به هنگام خریدن لوستر به آن دقت شود . زمینه نور پردازی و دکوراتیو بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان در چند نکته خلاصه شود ولی ما در این مقاله سعی کردیم مهم ترین نکات آن را باهم بررسی کنیم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید