مطالب آموزشی

لامپ هالوژن چیست؟ + معرفی انواع هالوژن

لامپ هالوژن چیست

یکی از انواع لامپ های کم مصرف، لامپ هالوژن است که در مدل های مختلفی مانند رنگی، ال ای دی و سقفی موجود هستند. این لامپ ها در حقیقت مدل پیشرفته و کم مصرف لامپ های رشته ای هستند و تا حد زیادی در لوستر ها و دکوراسیون داخلی استفاده می شوند. در این مقاله از وبلاگ چشمه نور با ما همراه باشید تا با انواع مختلف این لامپ آشنا شوید.

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن

کاربرد لامپ های کم مصرف هالوژن

در ساختار لامپ هالوژن از گازهای خنثی و فشرده و مقداری عناصر هالوژن مثل ید و بروم به کار رفته است. این لامپ ها به خاطر سایز کوچک و نور مناسبشان، نقش مهمی در نورپردازی دارند. پرکاربردترین مدل این هالوژن ها، هالوژن های سقفی هستند که در بخش های مختلف سقف های کاذب قابل نصب هستند. این مدل لامپ ها همچنین برای نوردهی به کانترهای آشپزخانه هم کاربرد دارند. هالوژن ها نور خیلی زیادی ایجاد می کنند و در صورتی که کف خانه براق باشد، انعکاس نور موجب می شود روشنایی چند برابر شود.

استفاده از لامپ هالوژن در جاهای مختلف

استفاده از لامپ هالوژن در جاهای مختلف

انواع لامپ هالوژن

لامپ های هالوژن با توجه به نوع تکنولوژی که در ساخت آنها استفاده می شود، در سه دسته موجود هستند. این لامپ ها هم برای طراحی دکوراسیون و نورپردازی داخلی و هم برای تامین روشنایی خانه مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی انواع این لامپ ها و نحوه عملکرد آنها می پردازیم.

  • لامپ هالوژن SMD : این مدل لامپ هالوژن، متشکل از چند چیپ ال ای دی است که توسط یک سیم نازک به هم وصل هستند. این لامپ ها در زمان روشن بودن گرمای کمی تولید می کنند. همچنین علاوه بر نورپردازی قوی، دارای ظاهر بسیار زیبایی هستند. مهمترین ویژگی لامپ های SMD ، پخش نور به صورت یکنواخت است و در نتیجه با تابش مستقیم، چشم را اذیت نمی کنند.
  • لامپ های هالوژن LED : برای تولید لامپ هالوژن LED از دایودهای نورافشان استفاده می شود. زمانی که این دایودها در کنار هم قرار می گیرند و جریان الکتریکی به آنها متصل می شود، نور تولید می کنند. میزان نور لامپ های LED بستگی به تعداد دایودهای آن دارد و هر چه تعداد آنها بیشتر باشد، نور لامپ بیشتر خواهد بود. با وجودی که ابن لامپ ها برق زیادی مصرف نمی کنند، ولی می توانند نور زیادی ایجاد کنند.
  • لامپ های هالوژن COB : لامپ های هالوژن COB مانند لامپ های LED نور زیادی دارند و در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. این لامپ ها در حقیقت چیپ های الکترونیکی هستند که روی برد قرار می گیرند و نقاط نورانی ایجاد می کنند. لامپ های COB بسیار کم مصرف هستند و ماندگاری زیادی دارند. استفاده از این نوع لامپ می تواند تا ۳۰ درصد، مصرف انرژی را کاهش دهد.
مطلب مرتبط  چشمه نور، بهترین برند صادراتی لوستر

مزیت استفاده از لامپ های هالوژن

استفاده از این لامپ ها مزیت های زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  • امکان تنظیم زاویه و شدت تابش نور
  • اقتصادی و مقرون به صرفه
  • سایز مناسب
  • کیفیت بالای نور
لامپ هالوژن LED

لامپ هالوژن LED

سوالات متداول در مورد لامپ های هالوژن

  1. مهم ترین ویژگی لامپ های LED چیست؟

لامپ های هالوژن LED ، در زمان روشن بودن گرمای زیادی تولید نمی کنند و همچنین اشعه مادون قرمز و فرابنفش از آنها ساطع نمی شود.

  1. قاب لامپ های کم مصرف هالوژن در چه مدل هایی موجود است؟

قاب های لامپ هالوژن در جنس ها و رنگ های مختلفی از جمله دایکاست، آلومینیوم، کریستال، استیل و ورقی ساخته می شوند.

جمع بندی

یکی از بهترین قاب ها برای لامپ های هالوژنی، قاب های آلومینومی هستند؛ چون برای گرما و رطوبت عایق مناسبی هستند. در نتیجه از بهترین و گران ترین قاب های هالوژن محسوب می شوند.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع لامپ های هالوژن به فروشگاه چشمه نور مراجعه کنید.

خرید لوستر

قیمت و خرید لوستر و محصولات چشمه نور

دیدگاهتان را بنویسید