مطالب آموزشی

صنعت مبلمان با نگاه ارگونومیک

امروزه در همه ی مکان ها از پذیرایی گرفته تا ادارات و غیره از مبلمان استفاده می شود و به علت پیشرفت تکنولوژی و رفتن مشاغل به آن سمت استفاده از مبلمان برای طولانی مدت زیاد شده است . حال اگر این مبلمان و صندلی ها از نظر فیزیولوژی استاندارد نباشد یا بهتر است بگوییم مبلمان مورد استفاده ارگونومیک نباشد افراد در طولانی مدت دچار آسیب های جسمانی و فیزیکی می شوند در این مقاله قصد داریم مبلمان و صنعت مبلمان ارگونومی را بررسی کنیم .

مبلمان ارگونومیک چیست ؟

امروزه افراد زیادی مانند برنامه نویسان ،کارمندان بانک ها و… مدت زمان زیادی را مجبور نشستن هستند و اگر این مبلمان یا صندلی مورد استفاده ی آن ها استاندارد نباشد دچار مشکلات جسمانی زیادی می شوند .

در کل به اشیا و مبلمان و وسایلی که به هدف کاهش مشکلات اسکلتی ،درد مفاصل و ورم مفاصل و کاهش آسیب به اندام ها یا کاهش فشار روی آن ها و فشار خون ضعیف طراحی می شوند را مبلمان ارگونومیک می گویند.

ویژگی مبلمان ارگونومیک

این مبلمان در واقع بهسازی شده و اصلاح شده ی مبلمان های عادی هستند که به افراد امکان آزادی عمل به هنگام نشستن می دهند و همچنین استرس و فشار را از روی اندام ها و مفاصل و اسکلت کم می کنند و دارای راحتی برای نشستن بلند مدت می باشند . همچنین قابلیت تنظیم دارند تا برای افراد متفاوت قابلیت استفاده داشته باشد .

دلیل استفاده از مبلمان اگونومیک

شاید این سوال پیش بیایید اهمیت این گونه مبلمان برای اداره چیست ؟ باید گفت همیشه یک مدیر موفق به فکر نیرو و سرمایه خود است . اگر شما به نیرو های خود ازهمه نظر از جمله از نظر جسمانی اهمیت بدهید خواهید دید که همواره در حال پیشرفت روز افزون هستید.

مطلب مرتبط  لوسترمناسب ویلا

از انجایی که بدن ما برای نشستن های طولانی مدت طراحی نشده است ولی جهان دارد به سرعت به سمت مشاغلی می رود که بیشتر پزیشن افراد پشت میز نشینی است و فشار زیادی به همین علت به اندام ها و اسکلت ها می آید ٬ صنعت مبل سازی را به این فکر وا داشت تا مبلمانی طراحی کنند که این آسیب ها را کاهش دهد . تا افراد در ارامش بیشتری بتوانند به فعالیت های خود بپردازند.

ویژگی های مبل ارگونومی

صندلی ارگونومی

همان طور که گفتیم ارگونومی در واقع علم بهینه سازی مبلمان و صندلی و اشیا به منظور راحتی و کاهش اسیب به افراد است.

  • یک مبل ارگونومی مناسب ستون فقرات را مجبور نمی کند از حالت طبیعی خود که فرم S است به شکل C در بیاید. همچنین قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد تا از حالت زانو ها و باسن به هنگام نشستن بشود اطمینان حاصل کرد . باید پاها به هنگام نشستن صاف رو زمین قرار بگیرند و کف پاها روی زمین باشد تا در پاها جریان خون به خوبی گردش کند.
  • پشتی صندلی باید به گونه ای طراحی شده باشد که حالت گودی و ستون فقرات را پر کند تا در اثر نشستن زیاد افراد دچار کمر درد نشوند .
  • محل نشیمن گاه باید دارای طول و عرض مناسب باشد و شیب آن باید به گونه ای باشد که شیب باسن را پوشش دهد یعنی دارای شیب ۸۰ درجه باشد .
صندلی ارگونومی
  • باید دارای تکیه گاه گردن باشد تا فرد دچار مشکلات در ناحیه ی گردن نشود وهمچنین باید شیب صندلی قابلیت تنظیم داشته باشد .
  • باید قابلیت چرخش داشته باشد تا به فرد این امکان را بدهد راحت تر به نقاط مختلف میز خود دسترسی داشته باشد .
  • دسته های صندلی از اهمیت زیادی برخوردارن زیرا فشار را از بدن کم می کند ولی باید دقت شود به هنگام تایپ کردن از گذاشتن دست بر روی دسته خود داری کنید چرا که باعث آسیب به مچ و ساعد و شانه های شما می شود .
مطلب مرتبط  چگونه لوستر برای میز ناهارخوری انتخاب کنیم | 10 مدل شیک

در مورد سایر مبلمان ها مثلا مبلمان مورد استفاده در فضای پذیرایی نیز باید این اصول رعایت شود برای مثال مبل انتخابی شما نباید انقدر ارتفاعش بلند باشد که پای افراد به زمین نرسد و به هنگام نشستن پاهایشان آویزان باشد و همچنین نباید انقدر گود باشد که فرد برای تکیه دادن مجبور شود خود را به عقب کشیده و دیگر پاهایش در موقعیت مناسبی نباشد . نشیمن مبل نباید سفت باشد که فرد به هنگام نشستن احساس ناراحتی در کمر کند . فاصله ی دسته های مبل از دیگر نباید به قدری باشد که فرد بزور بتواند دست هایش را روی آن قرار دهد. همچنین مبل انتخابی باید پشتی داشته باشد تا فرد بتواند گردنش را به آن تکیه دهد .

مبلمان ارگونومی

مواد استفاده شده در ساخت یک مبل ارگونومی مناسب

مواد استفاده شده در صندلی ها مبلمان ارگونومی باید به گونه ای باشد که فرد احساس راحتی کند و جنس پارچه ی آن باید به گونه ای باشد که فرد روی آن عرق نکند و عرقش به بدنش برنگردد . بهترین چنس پارچه های چرم و مخمل مرغوب می باشد .

معمولا مبلمان ارگونومی مورد استفاده در محیط های اداری را به رنگ سیاه می سازند چرا که راحت باسایر وسایل تناسب پیدا می کند . و همچنین به هنگام خرید مبل و صندلی ارگونومی به این نکته توجه کنید که چند ساعت در روز می خواهید از آن استفاده کنید و آپشنال ترین آن ها را تهییه کنید .

امیدواریم نکات گفته شده برایتان مفید بوده باشد .

دیدگاهتان را بنویسید