مطالب آموزشی

بررسی کیفی تولید مبلمان

امروزه مبلمان به یکی از ارکان های اصلی همه ی پذیرایی ها در آمده و از فرم انحصاری بودن برای قشر خاصی خارج شده است . صنعت تولید مبلمان پیشرفت زیادی کرده و در سطح کشور اشتغال زایی های زیاده شده است. حتی امروزه بازار مبل ایران در عرصه ی صادرات نیز وارد شده و پیشرفت های چشمگیری در سطح خاورمیانه داشته است .

صنعت مبل

از صنعت مبل به عنوان یک صنعت زود بازده و شتاب زده یاد می شود که اکثر کشورهای در حال توسعه اقتصادی به دنبال پیشرفت در این زمینه می باشند. یکی از رکن های مهم برای صنعت مبلمان آموزش نیروی انسانی ماهر است که در زنجیره ی تولید از ابتدا تا انتها دخیل هستند . همچنین تجهیز کردن کارگاه ها به برنامه های طراحی مبلمان و بومی سازی طراحی ها و برند سازی داخلی آن همچنین تجهیز کردن به دستگاه های چوب خشکنی و برش و… پیشرفته.

نیروی انسانی آموزش دیده برای همه ی صنعت ها از جمله این صنعت یک ثروت محسوب می شود چرا که بهره وری را افزایش می دهد و وقتی یک دانش به یک عرصه وارد شود در آن عرصه ایجاد نوآوری می کند .

صنعت تولید مبل یکی از صنعت ها با ارزش افزوده ی بالا به همراه اشتغال زایی زیادی می باشد . امروزه که کشور عزیز ما با بحران بی کاری دست و پنجه نرم می کند می توان از این صنعت برای ایجاد اشتغال استفاده کرد . البته این صنعت ضعف هایی نیز دارد می توان عدم دانش و نوآوری را اصلی ترین دلیل ضعف این صنعت دانست که به دنبال نداشتن علم مدیریتی و برنامه استراتژیکی برای صادرات و نداشتن شناخت کافی از بازار های جهانی و نیاز بازار و عدم شناخت سلیقه های موجود از دلایل ضغف صنعت مبلمانه ما در این زمینه می باشد .

مطلب مرتبط  تاریخچه مبلمان ال

همچنیین در بازار داخلی عده ای که هیچ نقشی در تولید مبل نداشته اند صرفا به عنوان واسطه وارد کار شده و کل زحمت کارگاه های تولیدی را به نفع خود تمام می کنند . و این افراد مثلا واسطه هایی که مغازه ی فروش دارند فقط به زرق و برق و تبلیغ و چیدمان ویترین های آنچنانی میپردازند در حالی که تولیدی ندارند و صرفا برای جذب مشتری تبلیغ انجام شده است. این می شود که کالا های تولیدی از قیمت اولیه در کارگاه به یک باره به قیمت های کلانی می رسند که در واقع مشتری دارد هزینه ی تبلیغات و ویترین فرد واسطه را می دهد .

مراحل تولید مبل

کلاف مبل

مرحله ی اول مرحله ی تولید کلاف مبل است که در این مرحله چوب به صورت الوار وارد نجاری ها شده و نجار آن را به تکه های کوچک می برد و بسته به این که این کلاف برای بدنه داخلی است یا نمای کار از انواع مختلفی چوب استفده می کند . الته در تولیدی های بزرگ این کار برش الوار ها توسط دستگاه ها انجام می شود .

کلاف مبلمان

بعد از بریدن اگر لازم بود منبت کاری های لازم انجام می شود و برای سمباده کشی و رنگ آمیزی می رود و قسمت های لازمه برای ثبات رنگ از پلی استر سوپر استفاده می شود . همزمان پارچه های مبلی را در اندازه های لازم برش می زنند و خیاط مربوطه به دوختن آن می پردازد.

منبت کاری مبلمان

رویه کوبی

بعد از اتمام رنگ کاری مرحله ی رویه کوبی مبل فرا می رسد . در این مرحله مهم ترین کار که همان رویه کوبی باشد انجام می شود چرا که ظاهر کار را شامل می شود . رویه کوب باید بتواند از فوم ها و اسفنج ها به خوبی برای ایجاد یک مبل راحت استفاده کند . خود رویه کوبی چند بخش دارد که عبارت است از :تسمه کشی ،غلاف کشی ،قرار دادن اسفنج روی کلاف و در آخر قرار دادن درست رویه و پارچه .

مطلب مرتبط  صحیح ترین چیدمان مبل در منزل
رویه کوبی مبلمان

انواع فوم

فوم گرم

علت نام گذاری آن روش تولید آن است که در کوره هایی با دمای بالا تولید می شود و معمولا برای کف کار استفاده می شود این فوم سفت بوده و به مرور جا می اندازد و ارتجاعی بودن خود را از دست می دهد.

فوم سرد

در تولید فوم سرد از حرارت غیر مستقیم استفاده می شود و نرم تر بوده و بیشتر برای مبلمان راحتی از آن استفاده می کنند . ماندگاری این فوم نسبت به فوم گرم بیشتر بوده و دیر تر ارتجاعی بودن خود را از دست می دهد.

در تولید مبلمان از اسفنج نیز استفاده می شود که همان ابر معمولی است و بسته به اینکه کجای مبل قرار است استفاده شود در ضخامت های متنوعی استفاده می شود . معمولا برای کف از اسفنج یورتان یا ۳۵ کیلویی که منظور از ۳۵ کیلویی بودن همون دانسیته یا چگالی آن است استفاده می شود .

به هنگام خرید از فروشگاه های مبلمان بهتر است قبل از خرید از متصدی فروش سوال هایی بکنید و همچنین بهتر است از کارگاه های تولیدی مبل خرید بکنید تا بتوانید مبلی مناسب چه از نظر جنس و چه از نظر قیمت خریداری کنید . شما می توانید از وب سایت دکورشاپ دیدن فرمایید و ضمن مشاهده ی مراحل مختلف تولید مبلمان در این کارگاه سوالات مربوطه ی خود را در این ضمینه از همکاران ما پرسیده و با اطمینان خاطر خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهید و از محصول خود رضایت کامل را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید